I dag var en fantastisk havedag

2016-11-27

Sikke en vidunderlig solskins-søndags-efterårsdag. Efter kulde og frost i begyndelsen af november, regn og regn i midten af november, ja så kom det rigtig skønne efterårsvejr her i slutningen af november.

Og så er det jo lige, hvad man skal lave i haven sådan en skøn dag. Sæsonnen for lugearbejde er (heldigvis) ved at være ovre. De sidste blade blev revet sammen i torsdags - hvor det også var fantastisk vejr. Jeg rev bladene sammen fra græsset og fordelte det ud i bedene. Jorden har nemlig godt af at være dækket vinteren over i stedet for at ligge bar. 

Det er nu bare sådan, at det af og til blæser temmeligt meget her i vestjylland, og det må det jo have gjort siden i torsdags, for en del blade havde forladt deres tiltænkte plads, og lå igen på plænen. På den igen. Nå, det var nu hurtigt gjort. Retur til bedene - så må vi se, hvor længe de vil blive liggende.

Tid til bare at gå og nyde det lidt. Due-skabiosen blomstrer endnu - og kaprifolien har også stadig fine blomster. Men de fleste stauder er ved at være visnet ned. Til glas-kunst har jeg lavet rigtig mange glas-markeringspinde, som jeg har sat rundt om i haven, hvor jeg kan blive i tvivl om, hvorvidt der står noget. De er rigtig smukke sådan en solskinsdag.


Der var endnu et hængeparti i haven jeg kunne give mig til. Mod vest er et dige der for det meste er ren ler. Det blev for 20 år siden plantet til med hyben- og andre rosenbuske. Og et par brombærplanter - uden torne. Siden er det ikke blevet passet - og det har det båret præg af. Særligt brombærerne er gået grasat - og de er bestemt ikke uden torne længere!

Jeg begyndte at klippe ned i sommer og har taget lidt af gangen. Jeg regnede med, at jeg manglede ca. 2 timers arbejde. Og det kom til at passe. Så nu er hele diget ryddet.

Sikke et bål der kan laves til foråret, af alle de grene! Jeg orker i hvert fald ikke at komme det igennem kompostkværnen. 

Vi må se, hvad jeg gør med diget. Den ene ende er/var befængt med skvalderkål  (vi får se til foråret, om det er "var"!) Jeg har sået en masse staudefrø, som jeg tænker skal plantes, men jeg regner også med, at nogle af rosen-buskene skal have lov at komme igen, for det giver dejlig læ. Lidt brombær vil jegogså gerne beholde. Resten, må jeg nok indrømme, blive sikkert penslet med round-up.

Det blev til 3 dejlige timer ude i den friske luft. Skønt. 

I morgen skulle vejret også blive dejligt. Så når arbejdet er til side, tror jeg nok der er noget kvik-græs, der skal hives op. Og så er der nogle hosta-frø jeg vil have sået.