Kan man så i efteråret?

2016-10-02

Så er der sået. Jeg prøver at så diverse frø her i efteråret. I naturen ville frøene så sig selv nu, så jeg tror på, at det kan lade sig gøre at lave særligt to-årige der typisk sår sig selv flittigt, men jeg prøver også med et par stauder.


Jeg har sået følgende:

Arkeleje - Aquilegia vulgaris Clementine salmon rose - købt 10 frø fra Frøtorvet for 32 kr. En rosa arkeleje med dobbelt blomster. Jeg har kun sået 3 frø - de resterende skal gemmes til foråret, hvis det nu ikke lykkes.

Fingerbøl - Digitalis Purpurea Dalmatian F1 White STAUDE - købt 20 frø fra Frøtorvet for kr. 31 - anderledes digitalis med hvide blomster. Jeg tror det blev til 5 frø.

Klokke, Smalbladet, Big Blue Bells. Ligeledes fra Frøtorvet - her fik man hele 200 frø for 18 kr., så jeg har sået en del små potter med flere frø i hver.

Bakkenellike - Dianthus deltoides. karminrøde/stærk pink kronblade med en mørk ring om blomstens center. Frøtorvet havde en hel pose for 24 kr., så her har den heller ikke fået for lidt. Der er dog rigeligt til at så til foråret, hvis det ikke lykkes.

Indianermynte - to forskellige slags: Agastache hybrida Arcado Pink og Agastache hybrida Astello Indigo FSG til henholdsvis 27 kr. og 44 kr. hos Frøtorvet. Her er der også mange frø.

Hornviol - Viola Cornuta sorbet ® antique shades. Frøtorvet 30 kr. På plantevejledningen står endda, at man kan så i det tidlige efterår, hvorved man vil kunne opnå blomstning det første år. Det er en 2-årig plante, der villigt så sig selv. Jeg har tænkt mig at den skal bruges som bunddække i et område under større træer.

Det var de dyrt indkøbte frø!. Herudover har jeg sået indsamlede frø fra egen have og lidt fra min datters.

Arkeleje - aner intet om sort eller farve, da jeg ikke lagde mærke til den da den blomstrede - spændende. Da arkeleje normalt selvsår sig flittigt er jeg ikke i tvivl om, at det vil lykkes. Ellers er der flere frø!

Høstfloks - Phlox paniculata "Bright Eyes". Aner ikke om det er til at fremspire denne staudes frø. Men det er gratis, så det skal prøves.

Fingerbøl - kender ikke sorten, det er en jeg har haft rundt omkring i min have i al den tid jeg mindes - den sår sig selv flittigt, og kommer frem de mest uventede steder.

Jeg tror ikke jeg er færdig med at så, der kommer i hvert fald hosta.

Jeg har sået i potter så der ikke skal prikles så meget. Om jeg nænner bare at tynde ud i de potter, hvor der er sået flere frø ved jeg ikke. Måske synes jeg det hele skal udnyttes og prikler ud. Lad os nu først se, om der overhovedet er noget der vil spirre!

Jeg har sat potterne ud i et højbed.  Jeg har et "låg" af hønsetråd til at lægge over, fordi katten vil skrabe i jorden - særligt når den er helt lækker efter der er nysået om foråret - rigtig træls. Nu har låget så fået en anden anvendelse - som værn for fuglene. For at frøene ikke skal rådne har jeg lagt en plade over, så det ikke kan regne på dem. Jeg har læst, at frøene ikke behøver lys på nuværende tidspunkt. Det eneste jeg nu skal gøre, er at sørge for, at de ikke tørrer ud.