Kend dine planter ordentlig

2016-10-21

Det er godt nok et stort arbejde jeg har begivet mig ud i! At lave en hjemmeside, hvor alle mine planter beskrives kort og præcist, men alligevel med så meget information, at søgning på andre sider på nettet ikke burde være nødvendigt for at kende sin plante ordentligt. Puha, en tid det tager - men hvor er det sjovt - og lærerigt.

Jeg har i hvert fald fundet ud af, at der er nogle af mine planter der skal behandles lidt anderledes end jeg gør i øjeblikket for at få dem til at trives bedst muligt. Nogle skal f.eks. have noget dræn i jorden, og andre skal have tilført noget fugtighedsbevarende. Den information der gives på planteskolernes netbutik er i alt fald meget overfladisk. Det med sol og skygge tror jeg nok jeg har nogenlunde styr på. Den information gives i det mindste. Dog synes jeg planteskolerne har tendens til at give planterne lidt flere anvendelsesmuligheder ved at kombinere f.eks. sol med halvskygge, når der nu på hjemmesider der mere dybtgående beskriver planten står, at den elsker sol og varme! Men måske sælger de mere ved det.


Man kan også blive forvirret, når flere hjemmesider modsiger hinanden. Det er dog ikke sket så tit. Der hvor det hyppist sker, er tidspunktet for deling/flytning - er det bedst forår eller efterår? Her har jeg simpelthen valgt at skrive at deling/flytning kan ske forår og efterår! Hvad skal man ellers gøre :-) 

Jeg er dog støt på mere vanskelige modsigelser. Bonderose står et sted anført til at trives bedst på kraftig lerjord. Et andet sted står der at det skal være på en kraftig, veldrænet, humusrig muldjord. Hmmm. Jeg må vel sættet et eller ind.

Nå, men det går ellers godt med skriveriet. Jeg har bestemt mig for at få en del information med om formering på hver enkelt side. Så som bedste stiklinge- og såtidspunkter for de enkelte planter, og hvad der ellers er særligt ved netop denne plante. Det er ikke udførligt nok på alle planter endnu, men jeg arbejder på det. Under planteformering vil jeg skrive mere generelt om mine erfaringer med såning og vegitativ formering.

Jeg mangler stadig at få en mængde planter beskrevet. Så der bliver ikke tid til så mange blokindlæg lige nu :-(