Projekt flerårigt ukrudt

2017-04-10

Sidste år da jeg gik i gang med genopretningen af min have, var der blevet fyldt med skvalderkål, mælkebøtter, brændenælder og en anden høj ukrudtsplante med pælerod, jeg ikke kender navnet på. Jeg troede det ville blive umuligt at få bugt med det, men alligevel gik jeg ihærdigt til værks med den teori, at fjerner man det grønne af planten - og bliver ved med det sommeren over - så dør den. Og jeg fik ret! I år er der næsten ingenting tilbage. Der er lidt skvalderkål der skal nibbes væk - særligt i de områder, jeg først gik i gang med sidst på sommeren. Men det er overkommeligt, og jeg er helt sikker på, at næste år, er de helt væk. Betydeligt mere effektivt end at grave op - og ikke nær så besværligt, særligt hvis det står mellem andre planter.

Brændenælderne gik det også rigtig fint med i selve haven. Det ser ikke ud til, at de kommer igen i år. Så nu har jeg udviddet omfanget af "projekt udryd flerårigt ukrudt". I år særligt med fokus på brændenælderne. De skal simpelthen helt væk fra matriklen (og den er stor - og der er mange brændenælder!) Nu må vi se om det lykkes for mig - jeg vil i hvert fald være ihærdig.